سفارش تبلیغ
صبا ویژن

موسسه رایت می

دانلود مقاله فارسی

مقاله‌نویسی یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که هر کس باید در دنیای فعالیت‌های علمی و تخصصی خود یاد بگیرد.

مقاله‌نوشتن فقط برای گرفتن نمره کامل در جلسه دفاع پایان‌نامه مقاطع تحصیلات تکمیلی نیست، بلکه راهی است برای ابراز نظرات علمی، دستاوردهای پژوهشی، افزایش اعتبار خود در حیطه‌های تخصصی داخلی و خارجی و البته یافتن ارتباطات بیشتر با کسانی که در زمینه رشته شما در حال فعالیت و پژوهش هستند.

انتشار بسیاری از مقالات علمی کاربردی می‌تواند منجر به شکل‌گیری همکاری‌هایی میان محققان و شرکت‌هایی شود که نتیجه پژوهش را به شکلی عملی و یک محصول یا خدمت روانه بازار می‌کنند. پس مقاله‌نویسی فعالیتی به شدت مهم در دنیای علم است. اما برای اینکه بتوانید به این عرصه وارد شوید، بهتر است که انواع مقالات را بشناسید و شیوه نگارش آن را هم بدانید. کسی که می‌خواهد در این زمینه گام بردارد نیاز به شناخت مراحل چاپ مقاله دارد و لازم است در جریان ساختار مقالات و نحوه دانلود مقاله فارسی هم باشد.

 

فهرست محتوا

  • انواع مقالات علمی
    • مقاله پژوهشی (original research)
    • مقاله مروری  (review article)
    • مقاله نظری (opinion article)
    • گزارش‌ها (short reports)
    • مطالعات موردی (case study)
    • نقد کتاب  (book review)
  • نحوه نگارش و چاپ مقاله چگونه است؟
  • معرفی ساختار مقالات
    • عنوان
    • مشخصات نویسندگان
    • چکیده
    • مقدمه
    • روش تحقیق
    • نتایج
    • بحث‌ و تجزیه‌وتحلیل
    • نتیجه‌گیری
    • منابع
  • در آخر

انواع مقالات علمی

مقالات دارای ساختار نسبتا مشخصی هستند اما انواعی دارند که برای داشتن دیدی تخصصی در این زمینه و نگارش اصولی نیاز به شناخت آنها دارید.

به‌طور کلی می‌توان مقالات را به انواعی تقسیم‌بندی کرد:

  • مقاله پژوهشی؛
  • مقاله مروری؛
  • مقاله نظری؛
  • گزارش‌ها؛
  • مطالعات موردی؛
  • نقد کتاب.
  • دانلود مقالات isi

 

مقاله پژوهشی (original research)

مقالات پژوهشی نوعی از مقالات هستند که در آنها، فردی براساس انجام پژوهش و تحقیقاتی که خودش حول موضوعی جدید انجام داده است، دست به نگارش می‌زند. یعنی محتوای مقاله پژوهشی کاملا نو و تازه است. قبلا درباره آن صحبت نشده و همه چیز از صفر تا صد کار پژوهشی بر عهده نگارنده مقاله بوده است.

هر گونه کپی‌برداری از آثار دیگران در این مقالات، مصداق سرقت ادبی است و می‌تواند برای نگارنده مقاله مشکلات زیادی به وجود بیاورد. اولا که چنین موضوعی مانع از راه‌یافتن مقاله به ژورنال‌های مهم می‌شود و دوما اینکه اعتبار علمی فردی که سرقت ادبی در کارش وجود داشته است، به‌شدت کاهش پیدا می‌کند و دیگر نمی‌تواند با نام و نشان خوبی در دنیای رشته تخصصی خود فعالیت کند.

البته این را هم بدانید که هر پژوهش تازه‌ای هم براساس تحقیقات و پژوهش‌های پیشین به کارش ادامه می‌دهد و اساسا تولید علم بدون در نظر گرفتن کشفیات و دستاوردهای پیشین ناممکن است. اما قوانینی وجود دارد که باعث می‌شود، استفاده از دستاوردهای علمی پیشین و حقایق موجود در مقالات گذشته، مصداق سرقت ادبی نباشند. مثلا نام‌بردن از نویسندگان، آوردن نقل‌قول‌های صحیح و استناددهی و ذکرکردن مراجع و منابع به‌شکلی درست و استاندارد اجازه نمی‌دهد که برچسب سرقت ادبی به یک مقاله زده شود. پس برای نگارش مقاله‌ای علمی‌پژوهشی نیاز دارید تا موضوعی دست‌اول را بنا به تحقیقات و پژوهش‌های خودتان نگارش کنید.

مقاله مروری  (review article)

مقالات مروری، همان‌طور که از نامشان پیداست به مرور موضوعاتی می‌پردازند که قبلا مطرح شده‌اند. در واقع، وظیفه نگارنده در این سبک از مقالات، جمع‌آوری تمام مقالات و ایده‌های موجود پیرامون موضوعی خاص است. این کار باعث می‌شود تا پایگاهی غنی درباره تمام مقالات نوشته‌شده حول موضوعی خاص شکل بگیرد. این دست از مقالات، مرجع خوبی برای پژوهشگران دیگر هستند و به آنها کمک می‌کنند تا درباره موضوع مرورشده در مقاله، اطلاعات خوبی کسب کنند.

جایگاه فعلی موضوع مورد بحث به همراه چشم‌اندازهای آینده و مشکلات پیش روی آن برای توسعه و پرداختن بیشتر هم در مقالات مروری مورد بررسی قرار می‌گیرد. مقالات مروری معمولا آثاری هستند که در مقالات دیگر به عنوان مرجع و منبع زیاد استفاده می‌شوند. برای نگارش آنها باید با ژورنال‌ها از قبل هماهنگی‌های لازم را انجام داد و فرمت و تعداد کلمات مجاز برای نگارش را دانست.

مقاله نظری (opinion article)

ماهیت این مقالات هم از روی نامشان کاملا پیداست. مقاله نظری یعنی مقاله‌ای که فردی درباره تحقیق و پژوهشی اظهار نظر می‌کند و تئوری‌های ارائه‌شده حول آن را مورد نقد و بررسی خودش قرار می‌دهد. این بررسی می‌تواند به شکل نقد منفی یا مثبت باشد. البته نقد و نظری که بدون اساس و پایه‌ای علمی و منطقی باشد، راهی به سوی این مقالات ندارد.

در واقع، نویسنده مقالات نظری باید بتواند به شکلی اصولی و مدلل، موضوع پژوهشی را نقد کند و نظرات خود را پیرامون آن مطرح نماید. این دسته از مقالات کوتاه هستند و اصولا اطناب در آنها جایی ندارد. شاید بتوان گفت که حدود 2هزار لغت برای نگارش آنها کافی است.

 

گزارش‌ها (short reports)

گزارش‌ها در واقع گزارشی از مقالات پژوهشی هستند و شمار لغاتشان بسیار اندک است. در واقع، به عنوان متن و مقاله‌ای نوشته می‌شوند که از مقاله‌ای مفصل در آن صحبت می‌شود و نوید تحقیقی جامع درباره یک موضوع را به جامعه علمی می‌دهد.

 

مطالعات موردی (case study)

محققان خبره و باتجربه هستند که می‌توانند درباره یک شرایط خاص دست به نگارش مقاله بزنند. در واقع، مقالات موردی درباره مورد یا موضوعی خاص هستند که زیر ذره‌بین پژوهشگران قرار می‌گیرد.

این دست از مقالات بیشتر در حوزه علوم پزشکی صورت می‌گیرند. مثلا تحقیقی روی بیمارانی خاص، شرایطی ویژه و… انجام می‌شود و بعد نتایج آن مورد مطالعه و بررسی قرار می‌گیرد و در قالب مقاله‌ای منتشر می‌شود.

 

نقد کتاب  (book review)

نقد کتاب هم گونه دیگری از مقالات کوتاهی است که درباره کتاب‌های تخصصی نوشته می‌شود. این مقالات هم کوتاه هستند و نظرات نویسنده را درباره کتاب‌های علمی منتشرشده در حیطه تخصصی‌شان ابراز می‌کنند. نگارش نقد کتاب باعث می‌شود تا نگارنده کتاب‌های تازه منتشرشده در رشته خود را مطالعه کند و در جریان امور روز قرار بگیرد.

این دست از مقالات هم بسیار مهمند و می‌توانند به رشد مطالعه و معرفی کتابی در حوزه‌ای خاص کمک کنند.

 

نحوه نگارش و چاپ مقاله چگونه است؟

نگارش و چاپ مقاله هم دارای اصول و گام‌هایی است که باید با آنها به‌خوبی آشنا باشید. باید بدانید که می‌خواهید چه نوع مقاله‌ای را بنویسید.

همان‌طور که در قسمت قبلی گفته شد، مقالات دارای انواعی هستند. حال فرض را بر این میگیریم که مشخص است چه مقاله‌ای می‌خواهید بنویسید و در اینجا به شرح و توضیح روند نگارش و چاپ می‌پردازیم.

زمانی که مقاله‌ای را می‌نویسید، دو انتخاب پیش رویتان است. یا می‌خواهید آن اثر را در ژورنالی داخلی به چاپ برسانید یا خارجی. اگر بخواهید مقاله‌تان در مجله‌ای داخلی به چاپ برسد که هیچ. بعد از نگارش و رعایت اصول و چارچوب‌های متن باید به دنبال مجله‌ای ایرانی باشید که موضوع مقاله‌تان با موضوعات موجود در آن مرتبط است و می‌تواند متن‌تان را در صورت داشتن کیفیت‌های لازم پذیرش کند.

لازم است، سری به وبسایت آن مجله بزنید و با بررسی فرمت و اصولی که در نظر دارد، مقاله‌تان را برای آن ژورنال متناسب‌سازی کنید و سابمیت یا ارسال مقاله را انجام بدهید. بنا به اینکه مجله مورد نظر چه مدت زمانی را برای فرایند بررسی و داوری مقالات در نظر می‌گیرد، در صف انتظار خواهید نشست و منتظر نتیجه خواهید بود.

بعضی مجلات داخلی رایگان هستند و برخی هم هزینه‌هایی از حوالی 500 هزار تومان تا 2-3 میلیون تومان از شما دریافت می‌کنند. البته یادتان باشد که مرحله آماده‌سازی مقاله برای انتشار در مجلات داخلی به ویرایش عمومی و تخصصی کارتان نیاز دارد. یعنی باید قبل از ارسال مقاله برای ژورنال‌های داخلی، متن‌تان را ویراستاری کنید تا نکات دستوری، ظاهری و محتوایی متن رعایت شده باشد. اما اگر بخواهید مقاله را برای نشریه‌ای خارجی ارسال کنید، اوضاع کمی فرق خواهد کرد. چون در این صورت، پای ترجمه و ویرایش تخصصی هم به میان می‌آید. یعنی بعد از اینکه مقاله‌تان آماده شد باید، اقدام به ترجمه کارتان کنید.

ترجمه‌کردن یک مقاله هم کار ساده و آسانی نیست. یعنی نیاز به تخصص و دانش دارد. اگر نتوانید به خوبی متنی را ترجمه کنید، نیاز است تا این کار را به مترجمی خبره بسپارید. برای دسترسی به مترجمان خبره هم لازم است با موسساتی آشنا باشید که در این زمینه به طور حرفه‌ای فعالیت می‌کنند.

برای مثال، رایت می یکی از این مجموعه‌هاست و می‌تواند به شما در زمینه ترجمه مقالات‌تان کمک شایانی کند. مزیت رایت می در این است که با مترجمانی متخصص در رشته‌های مختلف همکاری دارد. بنابراین، ترجمه مقاله را به مترجم هم‌رشته خودتان می‌سپارد. بعد از ترجمه هم می‌توانید کار ویرایش را به رایت می و ویراستاران خبره آن بسپارید.

ویرایش تخصصی یا ویرایش نیتیو که از سوی ویراستاران بومی انگلیسی‌زبان انجام می‌شود، جای هیچ شک و تردیدی در درست‌بودن مقاله‌تان باقی نمی‌گذارد. پس شما می‌توانید به رایت می اعتماد کنید تا اثرتان را به درستی ترجمه کند و بعد آن را به ویراستاران خبره داخلی یا ویراستاران بومی انگلیسی‌زبانی بسپارد که در موسسه‌ای کانادایی با این مجموعه همکاری دارند.

بعد از آماده‌شدن مقالات و بررسی آنها از نقطه‌نظرات مختلف مثلا چک‌کردن مقالات با نرم‌افزارهای بررسی و رفع سرقت ادبی برای شناسایی میزان تشابه محتویات مقاله با مقالات چاپ‌شده دیگر، امکان ارسال اثر به ژورنال‌ها وجود دارد. ژورنال‌ها هم باید اسکوپ یا چشم‌اندازی مشابه عنوان مقاله‌تان داشته باشند و از نظر محتوایی با موضوع مقاله کارشده از سوی شما همخوانی داشته باشند.

فرمت نگارش و اصول ظاهری مجلات هم که باید روی مقاله پیاده‌سازی شود و بعد اقدام به ارسال کارتان کنید. بعد از اینکه مقاله را به ژورنال‌ها می‌فرستید باید منتظر پاسخ داوران و سردبیران باشید. آنها در وبسایت‌شان مشخص می‌کنند که برای داوری هر اثر به چقدر زمان نیاز دارند. گاهی این زمان بسیار اندک و گاهی هم بسیار طولانی می‌شود. باید از طریق ایمیل و پیگیری‌های لازم ببینید که روند کارتان به کجا رسیده است؛ البته اگر روند بسیار طولانی شد و به ویژه، زمانی که عجله برای چاپ و دریافت پذیرش مقاله‌تان دارید.

ممکن است داوران به شما چند نوع پاسخ بدهند: یکی اینکه مقاله را رد کنند که دیگر کاری از دست‌تان برنمی‌آید. دیگری این است که مقاله‌تان را بی‌چون و چرا بپذیرند.

امکان دیگر هم این است که از شما بخواهند اشکالاتی را که به کارتان وارد شده، رفع و مقاله را مجددا ارسال کنید. این اشکالات می‌تواند به محتوای کارتان گرفته شود و از شما سوالاتی درباره بخش‌های گنگ کار پرسیده شود، یا مشکلات نگارشی و حتی گرامری باشند.

بعد از اینکه مقاله را رفع اشکال کردید، باید مجددا آن را به مجله بسپارید تا یا دوباره کار را بررسی کنند یا بدون نگاه دوباره، آن را به چاپ برسانند. همه اینها دیگر به تصمیم‌گیری‌های سردبیری و شورای داوری مجلات وابسته است. هزینه چاپ مقاله در مجلات غیررایگان هم معمولا بیش از 6-7 میلیون تومان است.

 

معرفی ساختار مقالات

هر مقاله‌ای باید ساختار و اسلوبی خاص را رعایت کند. اجزای اصلی عموم مقالات به شکل زیرند:

  • عنوان مقاله؛
  • مشخصات نویسندگان؛
  • چکیده؛
  • مقدمه؛
  • روش تحقیق؛
  • نتایج؛
  • بحث و تجزیه‌وتحلیل؛
  • نتیجه‌گیری؛
  • منابع.

 

عموم مقالات باید ساختاری مشابه عناوین و بخش‌های بالا داشته باشند. البته بسته به اینکه مقاله‌تان مبتنی بر اصولی کیفی نوشته شده یا تحقیقات میدانی در کار بوده یا اینکه پژوهشی توصیفی یا علمی است، می‌تواند کمی تغییر ساختار وجود داشته باشد. در ادامه درباره هر یک از عناوین مقاله، توضیحی مختصر خواهید خواند:

 

عنوان

عنوان مقالات باید جذاب باشند و ضمن اینکه مخاطب را جذب می‌کنند، درباره محتوای اثری که قرار است، خوانده شود هم اطلاعات کافی در اختیار او قرار بدهند.

عنوان‌های تکراری یا برداشتن عنوان مقالات دیگران برای اثر خود، سرقت ادبی است و هیچ سودی برایتان نخواهد داشت چون مقاله‌تان از سوی مجلات به راحتی کنار گذاشته می‌شود و اعتبارتان را هم از دست خواهید داد. پس باید عنوانی جذاب درباره موضوع ناب و تازه‌ای که کار کرده‌اید، برای اثر خود انتخاب کنید.

 

مشخصات نویسندگان

افیلیشن یا مشخصات نویسندگان هم بخش بعد از عنوان در هر مقاله است. در این قسمت باید نام نویسندگان، مرکز آموزشی یا موسسه‌ای که به آن مرتبطند و ایمیل ارتباطی‌شان قرار بگیرد.

 

چکیده

چکیده هر مقاله به معرفی آن می‌پردازد. در واقع، چکیده‌ها با ذکر نکات برجسته‌ای از مقالات، حکم ویترینی را دارند که مشخص می‌کنند، مخاطب از اثر خوشش خواهد آمد یا نه. در واقع، اگر بتوانید در این قسمت از اثر، نکات مهم مقاله‌تان را به درستی بازگو کنید و متن خوبی بنویسید، مخاطب به ادامه‌ خواندن مقاله علاقه پیدا می‌کند.

 

مقدمه

مقدمه هم بخش مهم دیگری است که وجودش در هر مقاله ضرورت دارد. در این قسمت از کار مشخص می‌شود که علت انجام یک پژوهش و نگارش مقاله چه بوده است.

 

روش تحقیق

در این بخش هم مشخص است که روش‌های به کار رفته در تحقیقات، جمع‌آوری، تحلیل و کنترل نتیجه در تحقیقات مقاله‌ای که نوشته شده، مطرح می‌گردند.

 

نتایج

در بخش نتایج باید دستاوردهای تحقیق و پژوهش به نمایش گذاشته شود. در مسیر نمایش این موارد از جداول و نمودارها هم استفاده می‌کنند. اما باید بدانید که شرح و توضیحی ارائه نمی‌شود.

 

بحث‌ و تجزیه‌وتحلیل

این مورد هم کاملا واضح است و نویسنده سعی می‌کند تا نتایج دستاوردهای خود را شرح دهد و تحلیل کند. مثلا از متغیرها، همبستگی میان آنها و تفاسیر نتایج صحبت خواهد کرد.

 

نتیجه‌گیری

نتیجه‌گیری نهایی هم که نشان می‌دهد که پژوهش به چه دستاوردی در کار پژوهشی خود رسیده است و حسن‌ختام کار مقاله‌نویسی خواهد بود.

 

منابع

منابع همان بخش مهمی هستند که اگر به درستی قید نشوند، امکان دارد اتهام سرقت ادبی به مقاله وارد شود. پس باید در هر پژوهش، تمام مراجع و منابعی که برای نگارش مقاله‌تان از آنها استفاده کرده‌اید به روشی استاندارد در پایان کار قرار دهید.

 

در آخر

برای مقاله‌نویسی و دانلود مقاله ترجمه شده باید اصول آن را بدانید و گام‌هایش را پله‌پله و به شکلی حرفه‌ای پشت سر بگذارید. در برخی از این مراحل نیاز به کمک‌گرفتن از نیروها و کارشناسان خبره‌ای دارید که در امر ترجمه و ویرایش به شما کمک می‌کنند.

موسسه رایت می به طور آنلاین و بدون کوچک‌ترین اتلاف وقت و تحمیل زحمت به شما می‌تواند در امر نگارش و آماده‌سازی مقالات کنارتان باشد و یاری‌تان دهد. کافی‌است در طی چند مرحله ساده به سایت این تیم بزرگ کاری مراجعه کنید و با خدمات رنگارنگی که در زمینه نگارش و آماده‌سازی مقالات ارائه می‌کنند، آشنا شوید.

برای مثال، ویرایش تخصصی و نیتیو مقالات و ارائه گواهی‌های معتبر در این زمینه‌ها از جمله اقدامات درخشان رایت می است که در طی حضور و فعالیتش توانسته، مشتریان راضی بسیاری را به خود جلب کند. برای دیدن نمونه مقالات مختلفی که با استفاده از خدمات مختلف رایت می آماده شده‌اند به سایت این تیم سری بزنید. رایت می در کنارتان است تا ورود و حضورتان به دنیای مقاله‌نویسی ساده‌تر و شیرین‌تر شود.